Ford Capri je pravidelným účastníkem naší akce

2015 ford capri

Ford Capri. Dnes již kultovní vůz, který si vydobyl své místo na silnici i závodním okruhu. Ti starší si zajisté vzpomenou na raná 70.léta, kdy duo Glemser a Mass vévodilo III. divizi na starém okruhu v Brně. Ti trochu mladší spojí zlověstně zamračené Capri se čtyřokou maskou s agenty oddělení C.I.5. z televizního seriálu Profesionálové.

Pojďme se podívat na kousek vyobrazený na fotografiích. Jedná se o poslední generaci Capri, typ X-Pack. Je to civilní silniční vozidlo, které je posunuto úpravami do kategorie v Británii označované jako "modified classic" a zároveň je používáno pro okruhová klání klasiků. Výhodou je, že se tento vůz na okruhy dopravuje po ose, a to i v případě okruhu Le Mans ve Francii.

ford capri 1     ford capri 2

Pod oblými tvary karoserie, které umocňuje tovární rozšiřovací bodykit, jsou skryta deset palců široká litá kola obutá do netradičního rozměru silničních pneumatik 235/50 R13. Temně zelený lak karoserie skvěle kontrastuje s chromovanými nárazníky a lištami z leštěného hliníku. Sexy křivky podtrhuje linie oblouku zadního bočního okna, která se přehoupne směrem dopředu k dlouhé kapotě a končí jemným převisem přes přední lampy, což činí z Capri výhružně zamračeného rváče. Když se přiblížíte k vozu, docela vás překvapí, jak je nízký, na parkovišti u supermarketu byste jeho střechu sotva zahlédli. Otevřete dveře a rám dveří vám sahá na druhé žebro. Interiéru vévodí tovární sedačky Recaro, které jsou jen pár centimetrů nad podlahou. Jakmile do nich zapadnete a levou ruku necháte svěšenou přes práh, zjistíte, že se konečky prstů můžete dotýkat asfaltu. Před vámi je malý tříramenný sportovní volant a seskupení šesti kruhových přístrojů, které je typické pro vozy s šestiválcovými motory. Tvar palubní desky se od roku 1972 až do ukončení produkce v polovině 80. let nezměnil, o to víc propadáte podmanivosti starého stroje. Podrážky bot se zlehka dotýkají sportovních pedálů, nedá vám to a musíte dlaní přejet po hladké kouli řadicí páky. Výhled z vozu je díky tenkým A sloupkům velmi dobrý, je jen třeba si zvyknout na dlouhou kapotu před vámi s charakteristickou boulí, pod kterou majestátně trůní vidlicový šestiválec, jehož výkon je více než dostačující na silnici, na okruhu by se však ještě pár desítek kobyl hodilo. Plnokrevné odlehčené závoďáky jsou mnohdy o 300-400 kg lehčí, proto je třeba tento hendikep kompenzovat výkonem.

ford capri 4     ford capri 5

Šestiválec Essex je vrtán na zdvihový objem 3.1 litru a je doslova prošpikován dobovými výkonovými úpravami. Na jaře byla na motorové brzdě naměřena hodnota téměř 192 koní, což je navýšení výkonu oproti továrnímu standardu o 40%. Převodovka je 4-stupňová manuální, typ Heavy Duty, dráhy řazení jsou zkráceny pomocí kitu Quick-shift.

ford capri 9     ford capri 10

Také brzdám bylo věnováno mnoho úsilí. Pod palubní deskou je skryt pedálový box se dvěma brzdovými válci, u kterých lze mechanickým kolečkem plynule regulovat poměr brzdného účinku mezi přední a zadní nápravou, což je přínosem při ježdění na okruhu za měnících se podmínek mokro-sucho. Kotouče a brzdiče jsou také dlouhou kapitolou, která skončila instalací 6/4-pístkových brzdičů a největších větraných kotoučů, co se do 13" kol vejdou. Ruční brzda je hydraulická. Účinnost brzd je omračující i bez posilovače, ale na závodní dráze je nutné požívat slicky, protože silniční pneumatiky se při intenzivním brždění před zatáčkou mají tendenci okamžitě utrhnout.

ford capri 6     ford capri 7

Originální zavěšení, které zahrnuje přední McPherson a zadní půleliptická listová pera (u obou stabilizátor), bylo zcela přepracováno. Přední náprava, výškově stavitelná, je zpevněna silnějším stabilizátorem, který při brždění lépe pracuje díky dobovému speciálnímu kitu. Zadní náprava má nově šestiprvkové zavěšení, Wattův přímovod a výškově stavitelné tlumiče s vinutými pery. Samosvorný diferenciál je samozřejmostí. Uvedené úpravy posunuly jízdní vlastnosti vozu o dvě generace dál a nyní jsou limitem jen pneumatiky, jak je také uvedeno o odstavec výše.

Tags: Ford

BIGTheme.net • Free Website Templates - Downlaod Full Themes

Kontaktujte nás

Pořadatel

Kontakt

Fotogalerie z let 2010 až 2015, kdy se podnik jmenoval Classic Racing Car Meeting,
najdete na stránkách tehdejšího spolupořadatele www.fordever.cz, sekce Classic Racing Car Meeting.

Odkaz na stránku